NEJA WORDT MEDE MOGELIJK GEMAAKT DANKZIJ
De dag werd geopend door dagvoorzitter Prof. dr. Carlo Schuengel, hoogleraar en hoofd van de afdeling orthopedagogiek aan de Vrije Universiteit Amsterdam. De aftrap bestond uit drie inspirerende filmfragmenten over opvoeding en ontwikkeling, aangeboden door Manfred van Doorn van De Plannensmederij.
Gedurende de dag kwamen voor de jeugdzorg bekende namen uit zowel de praktijk als de wetenschap aan het woord. Dr. Ramon Lindauer, Kinder- en jeugdpsychiater/systeemtherapeut, Afdelingshoofd Kinder- en Jeugdpsychiatrie AMC en Inhoudelijk divisiedirecteur O4 bij De Bascule, hield een lezing over Psychotrauma binnen complexe gezinssituaties waarin hij een voorbeeld schetste van een goede samenwerking tussen het Traumacentrum van de Bascule en de onderzoeksafdeling van het AMC.
Voor de presentatie klik hier.
Daarna volgde Dr. Leonieke Boendermaker, lector Implementatie in de jeugdzorg aan de Hogeschool van Amsterdam, met een lezing over Duurzame implementatie waarin zij pleitte voor een goede ondersteuningsstructuur voor jeugdzorgwerkers in de uitvoering van een methodiek.
Voor de presentatie klik hier.
Na de eerste deelsessies en een in het zonnetje genuttigde lunch bezorgde Prof. dr. Geert Jan Stams, hoogleraar Forensische Orthopedagogiek aan de Universiteit van Amsterdam de aanwezigen een ‘evidence-feest’ met zijn lezing over de Jeugdzorg in 2012; een pleidooi voor wetenschappelijk onderzoek in de jeugdzorg dat aan strenge eisen voldoet (RCT-onderzoek).
Voor de presentatie klik hier.
Tot slot hield de voorzitter van de Raad van Bestuur van Altra, Ella Kalsbeek, een lezing over de Vernieuwde samenwerking in Amsterdam waarin zij relevante politieke en maatschappelijke ontwikkelingen uiteenzette.
Tussen de lezingen door konden verschillende deelsessies gevolgd worden, waarin steeds het thema praktijk & wetenschap centraal stond.
Tot slot werd er tijdens de gezamenlijke borrel nagepraat en werden er nieuwe contacten gevormd, en dat was precies waar het deze conferentie om ging: praktijk & wetenschap verbinden.